De betalingsindustrie verandert razendsnel door de opkomst van nieuwe digitale diensten en grote techbedrijven die hun kansen ruiken.
Consumenten shoppen meer online en rekenen digitaal af, maar ook betalen in winkels gebeurt steeds vaker via diensten als Apple Pay.
De vraag naar betalingssystemen groeit. De machtsverhoudingen in de financiële sector verschuiven nu er miljarden voor het grijpen liggen.
Dit is een preview van het premium Payments Ecosystem-onderzoeksrapport van Business Insider Intelligence. Koop het rapport hier.
De machtsdynamiek in de betalingsindustrie verandert flink. De reden? Bedrijven en consumenten gebruiken steeds vaker digitale betaalmethoden. In fysieke winkels domineren de betaalkaarten, maar mobiele portemonnees zoals Apple Pay worden steeds populairder.
Ondertussen gaat de verschuiving van fysieke retail naar e-commerce nog altijd door, nu smartphones een steeds grotere rol spelen in online shoppen. Hadden eerdere generaties nog contant geld op zak, tegenwoordig is dat steeds minder vaak het geval. De opkomst van apps als Tikkie maakt het aantrekkelijker en makkelijker dan ooit om digitaal geld over te maken.
Deze verandering dringt ook steeds verder door in industrieën die lang werden gedomineerd door contant geld en cheques. Denk aan bedrijven als Western Union, al tientallen jaren een bekende dienst om geld over te maken naar mensen over de hele wereld.
Om te overleven gaan financiële dienstverleners die onder druk staan op overnamepad om hun marktaandeel te vergroten. Daardoor ontstaan megareuzen die kleine payment-bedrijven uit de markt drukken. Die kleine spelers moeten op zoek naar nieuwe manieren om geld te verdienen.
Dan zijn er nog techgiganten als Apple, Google en Facebook die de bancaire wereld opschudden. En nu betalingen steeds makkelijker geregeld zijn, duiken er nieuwe vormen van fraude op die de privacy van klanten bedreigen.
Kortom: er zijn talloze kansen in de hele markt nu de vraag naar betalingssystemen groeit. De financiële sector moet zich aanpassen, want er liggen miljarden voor het grijpen.
De betalingsindustrie uitgelegd
In het Payments Ecosystem-rapport onderzoekt Business Insider Intelligence het huidige ecosysteem van betaaldiensten, de groeikansen en de richting die de sector op gaat.
Het rapport beschrijft allereerst hoe een betaling in een winkel wordt verwerkt en welke partijen daarbij betrokken zijn. Dat proces is cruciaal om de betalingsindustrie te begrijpen, en is langzaam veranderd door de opkomst van nieuwe technologie en spelers.
Het rapport doet groeivoorspellingen voor de markt tot 2024 en kijkt daarbij naar drie belangrijke trends die het betalingsverkeer veranderen.
De bedrijven die in dit rapport worden genoemd: ACI Worldwide, Adyen, Amazon, American Express, Apple, Bank of America, Braintree, Bento for Business, Capital One, Citi, Diebold Nixdorf, Discover, Earthport, Elavon, EVO, Facebook, First Data, Fiserv, FIS, Global Payments, Goldman Sachs, Google, Green Dot, Honda, Ingenico, Intuit, JPMorgan Chase, Kabbage, Macy's, Mastercard, MICROS, MoneyGram, NatWest, NICE, NCR, Oracle, Paymentus, PayPal, Rambus, Remitly, Ria, Samsung, SiriusXM, SF Systems, Square, Stripe, Synchrony Financial, The Clearing House, Target, Tipalti, Toast, Transfast, TSYS, Venmo, Verifone, Vocalink, Visa, Walmart, Wells Fargo, WePay, Western Union, Xoom, Zelle.
Een paar belangrijke lessen uit het rapport:
- In de VS zijn in de retailsector alle betaalmethoden buiten cash of cheque nog altijd in opkomst, met een aandeel van 89 procent in 2019. Het gebruik van creditcards en pinpassen blijft toenemen, terwijl cash en cheques langzaam minder populair worden. Betalen met de smartphone zit de komende jaren in de lift.
- Doordat consumenten meer online shoppen, neemt het aantal transacties in winkels verhoudingsgewijs af. Pc's blijven het populairste apparaat voor digitale aankopen, maar smartphones komen steeds dichter in de buurt. Verder maken virtuele assistenten en smartwatches het steeds makkelijker om te betalen.
- De digitalisering van het betalingsverkeer blijft niet beperkt tot retail. Consumenten rekenen onderling af via apps als Tikkie en bedrijven als Transferwise maken het eenvoudig om geld over te maken naar het buitenland.
Voor de volledigheid, het rapport:
- Beschrijft hoe een betaling in een winkel wordt verwerkt en welke partijen daarbij betrokken zijn.
- Bespreekt opkomende alternatieven voor pinnen.
- Onderzoekt hoe de markt voor betalingsaanbieders verschuift door de oprukkende digitalisering.
- Doet groeivoorspelling voor de belangrijkste categorieën, waaronder betalingen in winkels, e-commerce, onderling betalen tussen consumenten, geld overmaken naar het buitenland en zakelijke betalingen.
- Benoemt drie trends die het betalingsverkeer in 2020 vorm zullen geven en bespreekt hoe het ecosysteem zal veranderen.